Inspraakreactie

Vereniging Beethovenstraat/Parnassusweg
H. Bosmansstraat 53 1077 XG Amsterdam
 
Betreft: parkeren in de Pr. Irenebuurt, inspraak tijdens commissievergadering op 13-2-03

Geachte commissieleden,

Ik spreek hier namens de vereniging Beethovenstraat/Parnassusweg, ook wel Pr. Irenebuurt genoemd. Onze vereniging heeft kennis genomen van de (concept) parkeernota die hier vandaag ter discussie staat en in dit verband willen wij vanavond de parkeersituatie in onze woonbuurt toelichten. Dat is nodig, omdat de parkeernota een verkeerd beeld geeft van onze situatie en omdat - afgaande op meerdere perspublicaties - het bestuur van het Stadsdeel kennelijk niet juist is geinformeerd over de achtergronden van het parkeerreguleringssysteem in onze buurt.

Wij vinden dat het systeem van belanghebbenden parkeren in de Pr. Irenebuurt moet worden gehandhaafd en wij verzoeken het bestuur al het mogelijke te doen om dit te realiseren. Indien nodig kunnen wij het Bestuur hierbij ondersteunen d.m.v. in onze administratie aanwezige documenten en bewijsstukken. Wij verzetten ons echter tegen de in de nota verwoorde suggestie om ons huidige systeem van belanghebbenden parkeren per 1 juli om te zetten in fiscaal betaald parkeren. Bovendien vinden wij het een absurde gedachte om onze regeling eerst op te heffen om er vervolgens, na een jaar, mee te gaan experimenteren. Wat valt er nu te experimenteren met iets dat al 15 jaar perfect heeft gewerkt?

Achtergronden van de parkeerregeling in Pr. Irenebuurt
Bij de ontwikkeling van de plannen rond WTC, Zuidstation en Zuidas heeft het Bestuur van de stad Amsterdam indertijd een schriftelijke garantie afgegeven om de bewoners van de Irenebuurt te zullen vrijwaren van de te verwachten ernstige parkeeroverlast door middel van het instellen (in overleg met de bewoners) van een parkeerreguleringssysteem. Ook werd bepaald dat de kosten van handhaving niet op de bewoners mochten worden afgewenteld. Dit alles werd vastgelegd in diverse procedures over en bij Raad van State, Bestemmingsplannen, Gedeputeerde Staten, WRO, Woningwet, enz. In latere procedures werd de geldigheid van de afgegeven garantie en het bestaan van de parkeerregeling herbevestigd. Wij zijn graag bereid om geinteresseerde commissieleden kopieën te verstrekken van deze documenten; zo ja, laat ons dat dan even weten op bijgaande tel.nrs.

De belanghebbenden regeling in de Pr. Irenebuurt
Onze regeling functioneert naar ieders tevredenheid sinds 1986. Ze houdt in dat er in een aantal straatjes (dus lang niet allemaal) in onze buurt uitsluitend geparkeerd mag worden door vergunninghouders, d.w.z. van Ma t/m Za van 09.00 tot 19.00. Per woning worden  1 bewonersvergunning en 3 bezoekersvergunningen verstrekt die, ter voorkoming van fraude, elke 2 jaar vernieuwd worden. Voor het aanmaken van de parkeerkaarten betalen we leges van € 7,26, terwijl de kosten van handhaving zelf (begroot op ca € 39.000) worden betaald uit de grondopbrengsten van het WTC.
 
Pr. Irenebuurt en Zuidas
Anders dan andere buurten, is onze woonbuurt meer dan ooit een (door Zuidas-ontwikkelingen en een in grootte verdubbeld WTC) ernstig bedreigde zone voor wat betreft parkeeroverlast. Er is weinig fantasie voor nodig om de gevolgen in te zien van het afschaffen van de belanghebbenden regeling. Het zal hier, net als in het centrum, schier onmogelijk zijn een parkeerplaats te vinden en de wachtlijsten voor een vergunning zullen eindeloos zijn, mede tengevolge van het grote aantal bedrijfsvergunningen die worden afgegeven aan in de Zuidas gevestigde bedrijven.
Anders dan andere buurten in Stadsdeel Zuideramstel, grenst de Irenebuurt direct aan het Zuidas-gebied (volgens sommige plannenmakers zijn wij er zelfs een integraal onderdeel van)  Door onze smalle woonstaatjes gaan meerdere toe - en afvoerwegen van de Zuidas. Sedert de inwerkingtreding van onze parkeerregeling is de kantoorbebouwing nog aanzienlijk uitgebreid en zijn de normen voor bedrijfsparkeerruimte verder verlaagd. De noodzaak een parkeerregeling te hebben die voldoende bescherming biedt, geldt daarom nu nog sterker dan voorheen.
Anders dan in andere buurten, hebben we bij ons te maken met een verhouding werknemer/bewoner van 7:1 (!) en, gezien alle nog te verwachten ontwikkelingen, zal deze verhouding zeker nog verder scheefgetrokken worden. Uitsluitend dankzij het systeem van belanghebbende parkeren bleef de Irenebuurt gevrijwaard van onaanvaardbare overlast.
Overigens is het hoogst curieus dat het WTC zelf zich nu juist niet hoeft te houden aan nieuwe parkeernormen. De betrokken overheid acht zich – “op historische gronden” – plotseling gebonden aan een gevestigd recht, zo lezen wij in de Nota “Parkeernormen in de Zuidas” en zo bevestigde de Raad van State. Het is daarom des te merkwaardiger dat de gemeente niet uitgaat van tenminste eenzelfde gebondenheid aan de garantie die aan de bewoners van de Pr. Irenebuurt werd afgegeven.

De (concept) discussienota “Parkeren in Zuideramstel”
Invoering van betaald parkeren zal dus een dramatisch slecht effect hebben op de leefbaarheid van onze buurt. De in de (concept) nota verwoorde sterkte/zwakte analyse heeft totaal geen raakvlakken met de situatie in onze buurt. Een juiste analyse is:
- Zwakke punten in geval van betaald parkeren in Irenebuurt
• Geen plaats meer voor bewoners en hun gasten, want die is ingenomen door de werknemers en bezoekers van de Zuidas.
• Bereikbaarheid afgenomen (ook van hulpdiensten), want de smalle woon – en toegangsstraatjes staan overdag geblokkeerd door werkverkeer.
• Niet langer kostendekkend, want de vergoeding voor de handhavingkosten die nu wordt betaald uit de grondexploitatie van het WTC zal wegvallen.
• Nadelige effecten op locatiebeleid, want de gewenste beperking van woon/werkverkeer wordt niet gerealiseerd.
- Sterke punten  in geval van handhaving belanghebbenden parkeren
• Irenebuurt-systeem is juist weinig fraudegevoelig, want de parkeerkaarten worden regelmatig vernieuwd.
• Meerdere bezoekers tegelijk zijn juist wel mogelijk.
• Service monteurs kunnen wel parkeren
• Het systeem is wel kostendekkend, want het wordt betaald uit de grondexploitatiekosten van het WTC.

De omstandigheid dat in andere delen van Amsterdam betaald parkeren bestaat is misschien grond om sommige financiële kanten van onze vergunningen te herzien, hoewel indertijd uitdrukkelijk werd toegezegd dat de kosten van ons parkeersysteem niet op ons mogen worden afgewenteld. De bewoners van de Irenebuurt waren altijd coöperatief t.a.v. gemeentelijke wensen om bepaalde aspecten van de parkeerregeling te veranderen. Ook nu zijn we bereid om te overleggen, althans zolang het principe van de belanghebbende vergunning overeind blijft. Aan constructieve ideeën van onze kant zal het dus niet liggen.

T. Eernstman                            L. Meurs