Vereniging Beethovenstraat/Parnassusweg

Henriëtte Bosmansstraat 53                1077 XG Amsterdam

www.irenebuurt.nl

 

 

Stadsdeel Zuideramstel

Postbus 74019

1070 BA Amsterdam

 

Inspraak

Parkeren in de Prinses Irenebuurt

 

Amsterdam, 5 april 2005

 

Geachte heer, mevrouw,

 

Veel van onze vragen tijdens de informatieavond over het parkeren in de Prinses Irenebuurt bleven helaas onbeantwoord. Daarom vindt u hiernavolgend een aantal van onze meningen, opmerkingen en correcties t.a.v. uw concept parkeernota ‘Parkeren in Zuideramstel’.

 

Welgeteld is dit de zevende keer dat wij inspreken over uw voorgenomen fiscaal betaald parkeren beleid: 3x heeft u ons daartoe uitgenodigd en 4x hebben wij mogen inspreken tijdens één van uw raadsvergaderingen. Maar geen enkele keer heeft het gemeentebestuur inhoudelijk gereageerd op onze argumenten. Zijn wij hier soms bezig met een zinloos ritueel, dat nu eenmaal moet worden opgevoerd, omdat het zo staat voorgeschreven, maar dat verder geen enkele betekenis heeft?

 

De gemeente garandeerde de bewoners indertijd parkeeroverlast tengevolge van grootschalige kantoorbouw in de Zuidas tegen te gaan en hiervoor afdoende maatregelen te treffen. Sindsdien bestaat het goed werkende systeem van belanghebbende parkeren. Daarna hebben de gemeente en diverse andere bestuurlijke instanties de afgegeven garantie meerdere keren herbevestigd, onder andere in uw eigen Raadsopdracht 2002-2006, ‘Who’s afraid of blue, red and local?’ Daarin lezen wij in de § Verkeer en Vervoer: ‘het DB staat vóór behoud van het systeem van belanghebbende parkeren in de Prinses Irenebuurt teneinde parkeeroverlast van de Zuidas tegen te gaan’.

 

Nergens vermeldt de nu voor inspraak vrijgegeven concept parkeernota het bestaan van die afgegeven garanties, terwijl thans (juist ook) de gemeente erkent dat er sprake is van de mogelijkheid van ernstige parkeeroverlast. In feite is de Prinses Irenebuurt meer dan ooit een ernstig bedreigde zone als gevolg van de steeds grootschaligere Zuidas-ontwikkelingen.

 

De concept parkeernota wil het zo goed werkende systeem van belanghebbende parkeren afschaffen, omdat anders ‘… de centrale stad aanwijzing zou geven dit te vervangen door fiscaal betaald parkeren’. Dit is een misvatting. De Menukaart van de centrale stad laat wel degelijk het systeem van belanghebbende parkeren in een aantal stadswijken toe en ‘vooralsnog ook in de Prinses Irenebuurt’. Bovendien stelt de Menukaart dat ‘de parkeerproblematiek rond de Zuidas separaat aan de orde zal worden gesteld ’. Daarnaast voorziet de Menukaart in de mogelijkheid experimenten met andere, afwijkende parkeerregelingen aan te vragen. Hiervoor geldt niet langer de wachttijd van één jaar.

De Menukaart biedt dus meerdere mogelijkheden het systeem van belanghebbende parkeren in de Prinses Irenebuurt (vooralsnog) voort te zetten of een soortgelijk (experimenteel) systeem in te voeren dat afdoende bescherming biedt tegen parkeeroverlast.

 

Voor wat betreft de parkeerproblematiek is onze woonbuurt - helaas - een onlosmakelijk onderdeel van de Zuidas. De concept parkeernota bevestigt deze situatie d.m.v. de instelling van het vergunninggebied Irenebuurt. Het Irenegebied onderscheidt zich wezenlijk van alle andere Amsterdamse gebieden. De preambule van de Menukaart stelt dat parkeerproblematiek rond de Zuidas geen onderdeel van de Menukaart uitmaakt en separaat aan de orde zal worden gesteld. Het kan niet zo zijn dat de concept parkeernota van het stadsdeel alvast vooruitloopt op onbekend toekomstig beleid van de centrale stad door nu al het parkeerbeleid van het Irenegebied te willen vastleggen.

 

Blz. 8 van de concept parkeernota vermeldt geheel onjuist dat de Irenebuurt een woonbuurt zou zijn. De verhouding werknemer/bewoner in het parkeergebied Irenebuurt is volgens (oude) gemeentelijke cijfers 7:1 en deze wanverhouding zal, gezien de grootschalige Zuidasplannen, inmiddels nog veel verder scheefgetrokken zijn.

In de Irenebuurt ontstaat momenteel één van de grootste concentraties van Nederlandse bedrijvigheid. Het hiermee verbonden zijnde autoverkeer zal, zonder afdoende beschermende maatregelen, een onaanvaardbare overlast voor de bewoners vormen. Het bestaande systeem van belanghebbende parkeren heeft de bewoners tot nog toe goed beschermd tegen deze overlast.

 

Het is een misvatting op blz. 8 van de concept parkeernota dat de overlast van geparkeerde auto’s alleen maar van woon-werkverkeer van de Zuidaskantoren zou komen. De Irenebuurt huisvest immers ook nog 8 grote scholen met zo’n 4.500 leerlingen en ca 600 werknemers, die volgens de nota straks dubbel zoveel vergunningen krijgen toegewezen. Bovendien liggen in de Irenebuurt grootschalige publiekaantrekkende voorzieningen, de begraafplaats Buitenveldert, het NS-station, talloze winkels en (binnenkort) twee musea. En op tentoonstellingsdagen staat het Irenegebied vol met RAI parkeerders.

 

Het is een misvatting van de concept parkeernota dat er thans in de hele Irenebuurt belanghebbende parkeren zou bestaan. Dit geldt alleen in de paar echte woonstraatjes die in feite slechts een klein deeltje van het hele parkeergebied omvatten. Overal elders in het parkeergebied geldt momenteel betaald parkeren van maandag t/m zaterdag.  

 

De voorgestelde invoering van fiscaal betaald parkeren zal de smalle woonstraatjes van de Prinses Irenebuurt doen veranderen in een openbaar parkeerterrein van Zuidas, NS-station en andere grootschalige publieksvoorzieningen. Er zal daar onaanvaardbare parkeeroverlast ontstaan. Van de afgegeven garantie is dan geen sprake meer, want nergens in de parkeernota blijkt immers dat de gemeente de invoering van fiscaal betaald parkeren zal verbinden met zodanige maatregelen die de parkeeroverlast afdoende zullen tegengaan. Integendeel, de maatregelen van de concept parkeernota zullen de parkeer-en verkeersdruk in de woonstraatjes van de buurt enorm doen toenemen, helaas voortaan ook in de weekends, omdat het nieuwe parkeerregime de zaterdag wil laten vervallen. Als straks de derde afslag van de A10 midden in de Irenebuurt uitkomt, heeft heel Nederland ‘s avonds en in de weekends een ideale en rechtstreekse aansluiting naar een gratis parkeerterrein met directe overstap op tram, trein, metro, HSL, naar theater, bioscoop, concert, stadscentrum, Schiphol, enzovoort. 

 

Welke rampzalige situaties er zich voordoen in sommige buurten waar de gemeente reeds fiscaal betaald parkeren heeft ingevoerd zien we in de Rivierenbuurt (en trouwens ook in andere stadsdelen): chaotische toestanden, wanhopige bewoners, ellenlange wachtlijsten, vergunningenchaos, zwalkende gemeentelijke bemoeienissen, fraude, enzovoort. De gemeente is klaarblijkelijk niet bij machte adequate bewonersbescherming te bieden d.m.v het regime van fiscaal betaald parkeren. Wethouder Toonk van stadsdeel Oud West denkt daar net zo over, zo lezen wij in de Telegraaf van 24 maart j.l.

 

Het is een misvatting van de concept parkeernota dat de invoering van fiscaal betaald parkeren in de Irenebuurt veel onbenutte parkeerruimte zou vrijmaken. Het belanghebbende gebiedje, met een stuk of tien woonstraatjes, beslaat in feite slechts een heel klein deel van het hele parkeergebied. Het aantal, daar eventueel beschikbaar komende, parkeerplaatsen is verwaarloosbaar klein t.o.v het totale parkeerplaatsenbestand van het stadsdeel van naar schatting 35.000. Trouwens, het ongecontroleerd volparkeren van de smalle woonstraatjes van de Prinses Irenebuurt zou in flagrante strijd zijn met de door de gemeente afgegeven garanties. In dat geval zullen toegankelijkheid en leefbaarheid van de buurt sterk achteruitgaan, de hoofdfietsroute via de Minervalaan zal niet langer bruikbaar zijn en de verkeersdoorstroming in de smalle woonstraatjes zal worden belemmerd.

 

De beoogde invoering van een regime van fiscaal betaald parkeren in de Irenebuurt is vooral bedoeld om een geldstroom te generen ter financiering van een nog te bouwen parkeergarage in de Rivierenbuurt, zo lezen wij op blz. 10 van de parkeernota. De leefbaarheid van onze buurt wordt kennelijk opgeofferd aan een garage elders in de stad.

 

Het systeem van fiscaal betaald parkeren met het daaraan gekoppelde chaotische vergunningenbeleid heeft in de omliggende buurten van de Irenebuurt geleid tot grote parkeerplaatstekorten. Op blz. 5 van de concept parkeernota staat dat de (goedkopere) maand - en weekkaarten geldig worden in de hele stad. Dit zal onvermijdelijk leiden tot uitwijkend parkeergedrag van mensen die in hun eigen woonomgeving geen plaats kunnen vinden en daarom d.m.v. een maandkaart hun geluk elders beproeven en dit zal er tevens voor zorgen dat het woon–werkverkeer van de Zuidas, nog vaker dan voorheen, (oneigenlijk) gebruik zal maken van deze mogelijkheid met als gevolg een onaanvaardbare en oncontroleerbare toename van de verkeer – en parkeerdruk in de Irenebuurt. Ook dit is in strijd met de door de gemeente afgegeven garanties. 

 

Voor hun 2-jaarlijkse belanghebbende vergunning betalen de bewoners thans leges. De kosten van handhaving worden betaald uit de erfpachten van de WTC gebouwen. Het is een misvatting van het gemeentebestuur dat de Irenebuurtbewoners het gangbare vergunningtarief zouden willen ontlopen en daardoor financieel gewin zouden nastreven. Integendeel, de bewoners willen slechts de leefbaarheid van hun woonomgeving behouden. Dat heeft helemaal niets te maken met een bevoorrechte positie.

 

De vereniging wil dat de gemeente haar afgegeven garanties nakomt; dat kan echter niet binnen het voorgestelde parkeerregime van de concept parkeernota.

 

Wij zien uw reactie met grote belangstelling tegemoet.

 

Hoogachtend,

 

T. Eernstman (bestuurslid)                                       J.D.M. Meurs (bestuurslid)