Commentaar Vereniging Beethovenstraat/Parnassusweg bij Startnotitie bestemmingsplan Prinses Irenebuurt en omgeving (Concept juni 2003, Stadsdeel Zuideramstel)
Vooraf
De
argumenten van het Dagelijks Bestuur om bij de herziening van oude
bestemmingsplannen de hoogste prioriteit te geven aan de Prinses Irenebuurt vinden wij niet overtuigend:
.
'veroudering' op zich is geen reden
.
'toenemende druk vanuit de Zuidas' zou eerst naar
zijn betekenis geanalyseerd moeten worden
.
de stelling 'binnenkomende bouwaanvragen met artikel 19 moeten volgen',
zou eveneens nader geanalyseerd moeten
worden (en dat in samenhang met verleende
vrijstellingen conform de 2e herziening ) en hoe kan er geanticipeerd
worden zonder dat er voorbereidingsbesluiten (p.4) genomen zijn?
.
wat 'profiteren van een kwaliteitssprong' inhoudt wordt niet duidelijk
.
wat 'meeliften met de dynamische ontwikkelingen van de tijd' inhoudt evenmin.
Uiteraard
stemmen wij wèl in met de uitspraken dat de kwaliteit
van onze buurt behouden dient te blijven en dat de bescherming van ons rustige,
groene en ruim opgezette woonmilieu gecontinueerd dient te worden.
Toch
kunnen wij ons niet aan de indruk onttrekken dat het belang van de gemeente
zelf om over een recenter dan 10 jaar oud bestemmingsplan te beschikken -alleen
dan mag immers in de toekomst een zogenaamde zelfstandige projectprocedure
gevolgd worden- minstens zo belangrijk is.
Voor
ons als buurtbewoners is belangrijk: bescherming tegen negatieve invloeden van
de Zuidas, duidelijkheid voor aanvragers van
bouwvergunningen en hun buren over de beoordelingscriteria (het belang van de
één is niet altijd ook het belang van de buur, maar beiden zijn gebaat bij
duidelijkheid), bescherming van het algemeen rustig, ruim, groen karakter van
het woonmilieu.
Eigenlijk
wordt de notitie pas interessant bij de paragraaf over de uitgangspunten op
pagina 14. Maar voor de volledigheid geven wij in het onderstaande eerst onze
opmerkingen pagina-/paragraafsgewijs.
Ad 2. Beleidskader.
2.1.
O.i. dienen in deze paragraaf ook opgenomen te worden
de bestemmingsplan- wijzigingen in de aangrenzende
stroken die het karakter van onze buurt evenzeer bepaald hebben: NMB/Atrium, WTC, Assurantiebeurs, Gerechtsgebouw, al was het maar omdat
in de overwegingen van wat in die plannen wel en niet is toegestaan c.q. verdwenen is het belang van onze buurt een belangrijke
rol heeft gespeeld.
-laatste
alinea ad 1 hoort bij ad 2.
-bij
ad 3.zou vermeld kunnen worden hoe vaak van de vrijstellingsbevoegdheid gebruik
is gemaakt en welke al dan niet problemen hierbij rezen.
-ad
4, is dit niet goedgekeurd door GS?
-ad
2.2. o.i. is er minstens één voorbereidingsbesluit wèl genomen.
2.3.1./2.3.2
Wij gaan er van uit dat voor een nieuw bestemmingsplan alleen het
(ontwerp)structuurplan 'Kiezen voor stedelijkheid' nog relevant zal zijn.
Probleem is dat wij als vereniging bij de vaststelling van dit plan in laatste
ontwerpversie door ambtelijk/politiek handelen van wethouder en dienst RO
ronduit bedrogen zijn.
Stadsdeelvoorzitter en betrokken stadsdeel ambtenaar R. van Soest zijn hiervan
op de hoogte. Door politieke interventie van VVD-zijde
heeft wethouder Stadig toegezegd en dit is door ambtenaar K.Riemens
van dRO op 8 januari 2002 telefonisch bevestigd dat
onze gehele buurt op dezelfde wijze als in 'Open Stad 1996' roze gekleurd zou
worden als stedelijk wonen en werken. Het was niet nodig hier opnieuw over in
te spreken. Tot onze verbijstering was in de nieuwe versie van de
structuurplankaart vervolgens alleen het middendeel van de buurt in dit
kleurtje gestoken.
Wij
zijn nu nog meer verbijsterd dat het stadsdeel hier een argument voor gaat
geven dat dRO ondanks herhaaldelijk verzoek nooit
gegeven heeft, namelijk dat 'de Zuidas zo verankerd kan worden in het stedelijk weefsel van
de aanliggende buurten'.
Wij
dachten nu ten minste er op te kunnen rekenen dat het stadsdeel deze
verkleuring niet zou overnemen!!
Immers
het stadsdeel heeft zelf op dezelfde wijze als onze vereniging op dit onderdeel
gereageerd. Een grootstedelijke fsi (floor space index) is niet goed
mogelijk en al helemaal niet wenselijk op deze oost-
en westflanken. Een structuurplan geeft aan wat mag, niet wat moet. Er is dus geen enkele reden deze bedriegelijke
dwaling van de centrale stad over te nemen. Wij verzoeken u derhalve dit te
wijzigen.
Dat
er vooralsnog geen plannen zijn voor toevoeging van (bouwvolume) programma aan
de Prinses Irenestraat was niet alleen gevraagd door
het stadsdeel, maar ook in de zienswijze van onze vereniging. Inmiddels is deze
uitspraak ook al weer bedriegelijk gebleken, want de
ontwerpvisie Noordzone bevat heel veel programma
langs de Prinses Irenestraat, alleen met een gracht
ertussen...
Voor
de fiets zou nog een aparte notitie komen...Wij gaan er nog steeds vanuit dat
over de Minervalaan een hoofdnetfiets-route
via het station naar Buitenveldert gaat lopen.
-ad
2.3.3. Wij willen het Beatrixpark als traditioneel
park behouden.
-ad
2.3.4. Wij vinden dat een Bestemmingsplan Prinses Irenebuurt
niet los gezien kan worden van plannen voor een Noordzone,
tenzij de volgorde betekent dat de plannen voor de Noordzone
aangepast worden aan het bestemmingsplan en niet andersom!
Ad
2.4. Ons is niet duidelijk hoe de 40% van de nota woningonttrekking en de 50%
van de 2e herziening zich tot elkaar verhouden. En evenmin wat de huidige uitvoering
op dit punt is. In elk geval is o.i. wenselijk dat er
een strikt beleid op dit punt gevoerd en gehandhaafd wordt, opdat er geen
woningen tot Zuidaskantoren verworden. Ook niet met
compensatie.
-ad
2.4.2. Minervalaan inderdaad alleen voor (bestemmings-en) fietsverkeer.
-ad
2.4.5. januari 2003? De nota ' De schoonheid van Amsterdam' geeft voor de
Prinses Irenebuurt geen enkel houvast. Wat verstaan
moet worden onder het niet aantasten van de bestaande visuele kwaliteit van de
gebouwde omgeving is niet helder en subjectief. Zo is de Minervalaan
als beschermd stadsgezicht van de jaren vijftig uitroepen niet meer mogelijk
wegens de vele sloop/nieuwbouw die reeds plaatsvindt. Uit deze paragraaf wordt
niet duidelijk wanneer het stadsdeel nu met een nieuwe welstandsnota komt.
-ad
2.4.6. In 1986 etc. Zoals bekend
vinden wij de bewering dat het systeem erg fraudegevoelig is uit de lucht
gegrepen en, voorzover waar, de schuld van het stadsdeel zelf dat de kaarten
niet verlengt. Nog meer achten wij deze kwestie niet in deze notitie thuis
horen. Hier dient alleen te staan dat parkeren in de Prinses Irenebuurt in welk systeem dan ook alleen bestemd is voor
bewoners/bedrijven van de buurt zelf en hun bezoekers en niet voor bezoekers
van de Zuidas. De ruimtelijke inrichting dient daarop
aan te sluiten.
Ad 3. Analyse plangebied
-ad
3.2.1.Ons is niet duidelijk waarom er binnen dit beperkte bestemmingsplan nog
eens nadere onderscheidingen in deelgebieden nodig zijn, anders dan voor een
stedenbouwkundige beschrijving. In die beschrijving hoort o.i.
het voornemen van Poelwijck Sweers
niet thuis. Tenzij dit bij elk deelgebied gebeurt: welke al dan niet
problematische plannen zijn er. O.i. kan dit beter in
een aparte paragraaf, met een analyse van problemen waar men op gestuit is bij
het beoordelen van bouwaanvragen zeg de laatste vijf jaar. Pagina 11: voor
nummer 61 is de bouwvergunning al verleend. Het Spinoza
Lyceum is gevestigd aan de Peter van Anrooystraat,
het schoolplein grenst aan de kade. Het is een openbare school, dus de afweging
geen financiën ter beschikking te stellen is er één van de gemeente zelf
(centrale stad).
Het
vermelde kantoorgebouw heeft een bestemming die volgens deze notitie zelf (p.3)
niet in overeenstemming is met de partiële herziening tot bijzondere bestemming
met erf.
-
ad 3.2.2. Ook een verdieping is toegevoegd. De architectonische eenheid... zie
verderop. Welke richtlijnen voor achterkanten zijn nog mogelijk? Niet alleen op
de koppen zijn garages en niet alle woningen hebben een stenen berging = soms
tussenvoegen.
-
ad 3.2.3. Aan de Minervalaan zijn geen drie lagen
toegestaan, in de Prinses Marijkestraat wel.
-
ad 3.2.4. De beschrijving hier is slecht: overdoen. De Thomaskerk
van Sijmons, geïnspireerd door Le
Corbusier, afdoen als een grillig gevormd gebouw is
wel erg a-historiserend, idem de Prinsesseflat
van Mart Stam typeren als een flat met 10 lagen etc. Voor het Publicisgebouw is juist wel bekend dat er een nieuw plan is
ontwikkeld waartegen bezwaren in zienswijzen vanuit de buurt zijn neergelegd.
Ook hier dient vermeld te worden dat er geen sprake is van huidig gebruik
volgens de bedoelde bestemming.
Ad 4. Uitgangspunten.
Hier
zou toch voorop moeten staan het uitgangspunt van handhaven van een rustige,
groene en ruime woonbuurt met beperkte menging met kantoren. Gegeven de
'dreiging' c.q. wenselijkheid van contrast met de Zuidas zou dat best eens kunnen betekenen dat er toch weer
gekozen moet worden voor een gedétailleerd bestemmingsplan. Niet meegaan met de
mode dus. Zo willen wij juist wél dat
onderscheid tussen voetpad, rijwielpad en rijweg in het plan blijft staan.
Wij willen niet opeens een fietspad of oprit langs de H. Viottakade
als verkeersbesluit zonder inspraak, bijvoorbeeld.
40
of 50 %?
Wij
willen niet dat buitenruimte bij een bedrijf zomaar speelruimte voor een
kinderdagverblijf mag worden. Eén keer is al teveel.
Het
uitgangspunt dat er ingespeeld moet kunnen worden op ontwikkelingen in het
aangrenzende gebied is ons veel te vaag.
Het
bestemmingsplan dient juist strikte grenzen aan te geven voor bouwhoogten,
volume en bebouwingspercentages en bestemmingen per perceel/deelgebied.
De stedenbouwkundige studie die criteria voor
bouwaanvragen moet opleveren verdient de hoogste prioriteit!!! En dan zou bij voorkeur aangegeven moeten worden wat
hiervan in een bestemmingsplan te regelen valt en wat tot de welstandscriteria
gaat behoren.
Open
karakter, variatie, ruime straatprofielen, veel groen uiteraard accoord!
En
juist voor het Spinozalyceum is een discussie over
beperking in hoogte en volume en duidelijkheid over de locatie van de schoolplein-functie nodig.
Het
Anrooygebouw legaliseren is niet zomaar 'gewenst'.
Het Parnassusgebouw kent ook woningen.
Wij zijn niet accoord met het
omtoveren tot één bestemming van alle functies in de eerste bouwlaag van Beethovenstraat en Parnassusweg. Overal horeca bijvoorbeeld lijkt ons niets, diversiteit
is gewenst evenals functies met weinig overlast voor de bewoners erboven. Dit
is te betrekken bij 5.4.
In
het rijtje mist hier het Publicis-perceel.
Ad 5 Milieuaspecten
In
deze paragraaf zou toch ook de relatie met het Zuidasgebied
o.i. aan de orde moeten komen. Als de
waterhuishouding gewijzigd wordt willen wij graag weten wat de consequenties
voor ons zijn. Wij willen geen toename van
lichthinder van de Zuidasgebouwen. Ook beperking
van sluip- en parkeerverkeer moet ruimtelijk
bevorderd worden. Als of zolang het dokmodel niet doorgaat zijn andere
geluidwerende maatregelen gewenst.
-ad
5.5. Eerst dient beperking in de hoogte vastgelegd te worden in het bestemmingsplan.
Ook bij afwijking van meer dan 50% ten opzichte van de omringende bebouwing
dient dan een Hoogbouw Effect Rapportage gemaakt te worden.
Vervang
wat bijna overal door dat.
22
oktober 2003