(vervolg Jaarvergadering)
Het belooft een interessante avond te worden
met uiteraard aandacht voor enkele huishoudelijke zaken en de recente ontwikkelingen
rondom de Zuidas.
Daarnaast echter hebben we de stadsecoloog, de
heer Kollee, als gastspreker uitgenodigd. Hij zal ingaan op het vele groen
en de vogels in onze buurt. Hij kan ons bijvoorbeeld als geen ander vertellen
met welke planten en bomen we bepaalde vogelsoorten naar onze buurt kunnen
‘lokken’. Eind april krijgt u de agenda en andere stukken in de bus.
Contributie 2002
Tegelijk met alle stukken voor de jaarvergadering
eind april krijgt u ook een acceptgiro voor de jaarlijkse contributie.
Daar heeft de algemene ledenvergadering vorig jaar toe besloten. Tot die
tijd hoeft u dus niets te doen.
|
Zuidas algemeen
Van Rijkswaterstaat hebben we gehoord dat het
vorig jaar niet gelukt is om de zogenaamde planstudie af te ronden. Zoals
bekend gaat het bij de keuze voor de rail- en auto-infrastructuur om drie
modellen: het dijk, het dok of het kunstwerkmodel. Even voor het geheugen:
het dijkmodel betekent dat alle infrastructuur zoals nu boven de grond
blijft. Bij het dokmodel verdwijnt alle infrastructuur in tunnels onder
de grond. Van een kunstwerk spreken we als alleen de rijbanen onder de
grond verdwijnen en de rails daarbovenop boven de grond komen. In alle
gevallen is sprake van een uitbreiding van het aantal sporen van trein,
metro en rijbanen.
|
Met de planstudie had Rijkswaterstaat
de keuze voor de drie modellen met alle voors en tegens nader willen uitwerken.
De gemeente Amsterdam overigens wil dat er nu al een keuze gemaakt wordt.
Onlangs zijn de drie betrokken bewindslieden (Minister Zalm voor het geld,
Minister Netelenbos voor het verkeer, Staatssecretaris Remkes voor de investering
als 'nieuw sleutelproject') uitgenodigd om op de Zuidas te komen kijken.
Uit de pers hebben we begrepen dat Minister Netelenbos inmiddels is geweest
en dat zij zich met name sterk heeft gemaakt voor het handhaven van de
voorgenomen bouwhoogte van ca 100 meter in dit gebied.
naar
pag. 3
|