(vervolg Zuidplein: fietsloos
geweld?)
Uit onderzoek is gebleken dat door de nieuwe
105 meter hoge WTC toren diverse plekken op het plein te veel wind gaan
vangen waardoor het gevaarlijk kan worden. Daarom zullen er bovengronds
op het plein 5 rijen van 14 bomen komen, in boombakken voor 1, 2 of 3 bomen.
Die bomen moeten dan de wind verspreiden. Naast de stationsuitgang komt
ook nog een metershoog scherm om bescherming te bieden tegen de wind en
ook bij de ingangen van het WTC komen schermen. We zijn benieuwd hoe het
stadsdeel en de gebruikers van het WTC willen voorkomen dat elke boombak
een fietsenrek of vuilnisbak wordt. Alleen als het stadsdeel de nodige
middelen inzet om handhavend, toezichthoudend en reinigend op te treden
kan dit alles een uitstraling van internationale allure krijgen.
|
Ervaring leert dat we daar niet optimistisch
over moeten zijn. En helaas is het in Nederland nog geen gewoonte dat de
particuliere investeerder daarvoor (mede) verantwoordelijk wordt. Ruimte
voor een fietspad, kiosken of terrasjes is er helaas niet meer. Misschien
maar goed ook als je daar altijd weg waait.In het bouwplan voor het WTC
is de inrichting van het Zuidplein 'meegenomen'. Zo hoefde daar geen inspraak
meer over plaats te vinden. Wel geeft het projectbureau Zuidas op 3 december
a.s. om 19.30 uur in het stadsdeelkantoor op de President Kennedylaan een
openbare presentatie over de inrichting van het Zuidplein. De planning
is dat dit plein in 2004 klaar is.
|
Tramlijn 5
Begin november is er overleg geweest tussen de
vereniging en enkele vertegenwoordigers van het GVB. Het blijkt dat op
het gedeelte tussen de Stadionkade en de halte Irenestraat sprake is van
extra slijtage, golfslijt geheten. Deze golfslijt is verantwoordelijk voor
extra lawaai. De oorzaak hiervan is niet bekend. Het komt op meerdere plaatsen
in de stad voor. Het GVB heeft toegezegd in het vervolg de rails jaarlijks
voor de zomer te zullen slijpen, hetgeen een verbetering moet inhouden.
Daarnaast zal het GVB nog voor het eind van het jaar het asfalt naast de
rails ‘freezen’ zodat de rails en het asfalt weer op gelijke hoogte met
elkaar komen te liggen.
naar
pag. 5
|