Buurtstencil          november 2002                                                         pag. 4

(vervolg Zuidplein: fietsloos geweld?)
Uit onderzoek is gebleken dat door de nieuwe 105 meter hoge WTC toren diverse plekken op het plein te veel wind gaan vangen waardoor het gevaarlijk kan worden. Daarom zullen er bovengronds op het plein 5 rijen van 14 bomen komen, in boombakken voor 1, 2 of 3 bomen. Die bomen moeten dan de wind verspreiden. Naast de stationsuitgang komt ook nog een metershoog scherm om bescherming te bieden tegen de wind en ook bij de ingangen van het WTC komen schermen. We zijn benieuwd hoe het stadsdeel en de gebruikers van het WTC willen voorkomen dat elke boombak een fietsenrek of vuilnisbak wordt. Alleen als het stadsdeel de nodige middelen inzet om handhavend, toezichthoudend en reinigend op te treden kan dit alles een uitstraling van internationale allure krijgen. 
 
 
 
 

 

Ervaring leert dat we daar niet optimistisch over moeten zijn. En helaas is het in Nederland nog geen gewoonte dat de particuliere investeerder daarvoor (mede) verantwoordelijk wordt. Ruimte voor een fietspad, kiosken of terrasjes is er helaas niet meer. Misschien maar goed ook als je daar altijd weg waait.In het bouwplan voor het WTC is de inrichting van het Zuidplein 'meegenomen'. Zo hoefde daar geen inspraak meer over plaats te vinden. Wel geeft het projectbureau Zuidas op 3 december a.s. om 19.30 uur in het stadsdeelkantoor op de President Kennedylaan een openbare presentatie over de inrichting van het Zuidplein. De planning is dat dit plein in 2004 klaar is.
 
 
 
 
 
 
 

 

Tramlijn 5

Begin november is er overleg geweest tussen de vereniging en enkele vertegenwoordigers van het GVB. Het blijkt dat op het gedeelte tussen de Stadionkade en de halte Irenestraat sprake is van extra slijtage, golfslijt geheten. Deze golfslijt is verantwoordelijk voor extra lawaai. De oorzaak hiervan is niet bekend. Het komt op meerdere plaatsen in de stad voor. Het GVB heeft toegezegd in het vervolg de rails jaarlijks voor de zomer te zullen slijpen, hetgeen een verbetering moet inhouden. Daarnaast zal het GVB nog voor het eind van het jaar het asfalt naast de rails ‘freezen’ zodat de rails en het asfalt weer op gelijke hoogte met elkaar komen te liggen. 

                                        naar pag. 5