|
|||||||
Het PAROOL
|
DONDERDAG 31 JANUARI 2008
|
19
|
|||||
|
|||||||
ZUIDERAMSTEL
|
CENTRUM
D66 en SP: horkerige ambtenaar gedekt
Van een verslaggever
AMSTERDAM - De oppositiepartijen D66 en SP in stadsdeel Centrum vinden dat dagelijks bestuurder Wil Codrington van GroenLinks te laks optreedt tegen trage ambtenaren die burgers en organisaties horkerig hebben behandeld. Ze dienen vanavond een motie van treurnis in tegen Codrington.
De kwestie draait onder andere om buurtbewoner A. Cohen, die in januari vorig jaar klaagde over de volgens hem buitensporige verhoging van de prijzen in sportcentrum Oostenburg. Hij kreeg nooit antwoord. In september beloofde Codrington de zaak snel op te lossen.
Een paar weken geleden klaagde Cohen bij de deelraad dat hij nog steeds geen antwoord had gekregen. Ook had Codrington hem niet gebeld, hoewel ze dat wel beloofd had. In plaats daarvan was Cohen per brief uitgenodigd om met de ambtenaar in kwestie te praten. Cohen had daar geen vertrouwen in.
Volgens D66-fractievoorzitter Yellie Alkema 'is dit het topje van de ijsberg van de slechte afhandeling en bejegening van klachten van burgers en organisaties door de afdeling welzijn' onder leiding van Codrington. In de zomer stelde D66 een zestal andere zaken aan de. orde en zelf is de partij ook nog in een conflict met ambtenaren van Codrington verwikkeld.
|
||||||
'Zuidas ramp voor fietser'
|
|||||||
Bij het maken van alle plannen voor de Zuidas is onvoldoende nagedacht over fietsen. Zowel de Fietsersbond als buurtbewoners zijn bang dat fietsers in het gedrang komen. Vooral het plan de Strawinskylaan te verlagen, stuit op bezwaren.
ASTRID MELGER
LS JE DE Strawinskylaan verlaagt, krijg je er in één klap een paar heel gevaarlijke kruisingen bij," zegt Govert de With van de Fietsersbond. "Terwijl Amsterdam juist geen blackspots meer wil hebben. Nu zijn er bij de Zuidas goede fietsverbindingen tussen oost en west en zuid en noord. Het ziet er niet naar uit dat dit zo zal blijven." In de Visie Zuidas wordt voorgesteld de Strawinskylaan, die langs het Zuidplein loopt, te verlagen. De weg, die nu over een dijk loopt, komt dan op maaiveldniveau. De vele fietstunnels in het gebied zullen dan verdwijnen.
Lieneke Meurs, die in de Irene-buurt woont en bestuurslid is van bewonersvereniging Beethoven-straat/Parnassusweg, ziet geen heil in de plannen van het Projectbureau Zuidas. "Het is nu een verkeersveilige en ononderbroken fietsroute. Niet alleen voor de buurt, maar ook voor de scholen, waarvan er hier veel zijn. De kruisingsvrije fietspaden moeten gehandhaafd blijven. Van stadsdeel Zuideramstel en het Projectbureau hoor ik telkens weer het argument dat de dijk lelijk is. Een dood-
|
|
||||||
Een fietstunnel onder de Strawinskylaan.
|
FOTO FLORIS LOK
|
||||||
gereden kind vind ik nog veel lelijker." Het bezwaar dat tunnels vooral voor vrouwen onveilig zijn, vinden De With en Meurs niet opwegen tegen de verkeersveiligheid.
Meurs stelt dat fietsers via de Minervalaan nu veilig naar Station Zuid kunnen rijden. "Verlaag je de Strawinskylaan, dan moeten al die fietsers over een drukke weg. Daarnaast ligt er nu een speelveld aan de kant van de Minervalaan. Je moet er niet aan denken dat daar meteen zo'n weg vol auto's langs loopt."
Wim Korf van het Projectbureau Zuidas zei onlangs dat er voor fietsers wellicht ruimte is in de ser-
|
vicelaag van het aan te leggen 'dok'. Dit is de laag die ook ruimte biedt om bij het station en de parkeergarages te komen.
De With van de Fietsersbond is wel benieuwd naar die optie. "Ik heb er geen goed beeld bij. Ik neem aan dat het geen lange donkere tunnel wordt." Meurs ziet er niets in. "Door de fietsers onder de grond te brengen, haal je ook een stuk levendigheid weg uit de Zuidas. Dat is toch niet de bedoeling?"
De Fietsersbond vindt dat de fietser sowieso onderbelicht is in de plannen. Het Projectbureau
|
gaat ervan uit dat twintig procent van de toekomstige verkeersdeel-nemers op de Zuidas met de fiets komt, dertig procent met de auto en de rest met het openbaar vervoer. De With: "Nu is van alle ver-keersdeelnemers in Amsterdam 37 procent fietser en in het centrum is dat zelfs de helft. De Zuidas wordt nu neergezet als een autoluw centrumgebied. Dan kloppen die cijfers toch niet? Tel daarbij op dat het autoverkeer steeds toeneemt en dat erbij de Zuidas ongeveer 25.000 parkeerplaatsen komen. Dan blijft er weinig ruimte voor fietsers over."
|
|||||
|
|||||||