naar pag. 9
16.      Anders dan andere buurten grenst deze buurt direct aan het Zuidas-gebied. Door de smalle woonstraatjes gaan meerdere toe- en afvoerwegen naar en van de Zuidas. Sedert de inwerkingtreding van de parkeerregeling is de kantoorbebou­wing nog aanzienlijk uitgebreid en zijn de normen voor bedrijfsparkeerruimte verder verlaagd. De noodzaak een parkeerregeling te hebben die voldoende be­scherming biedt, geldt daarom nu nog sterker dan voorheen.
17.      Anders dan in andere buurten, zoals in het centrum waar de verhouding werk­nemer/bewoner 1:1 bedraagt, bestaat hier een verhouding werknemer/bewoner van 7:1 (!) en, gezien alle nog te verwachten ontwikkelingen, zal deze verhou­ding zeker nog verder scheefgetrokken worden. Uitsluitend dankzij de bestaan­de parkeerregeling bleef de Prinses Irenebuurt gevrijwaard van onaanvaardbare overlast.
18.      De Prinses Irenebuurt zal, indien betaald parkeren wordt ingevoerd, deel uitma­ken van het vergunninggebied ZuiderAmstel-3 waarin tevens het Zuidas-gebied ten noorden van de A10 is gelegen. Dit zal leiden tot een onmetelijk aantal aan­vragen voor parkeervergunningen door de aldaar gevestigde kantoren. De leng­te van de wachtlijsten zal nog zorgwekkender zijn dan die in het centrum waar de verhouding werknemer/bewoner zoals reeds aangegeven een stuk gunstiger is en alwaar de wachtlijsten reeds onaanvaardbaar lang zijn.
19. De gemeente stelt dat bedrijven slechts in aanmerking komen voor één parkeer-vergunning per tien fulltime werknemers. Zij verwacht derhalve dat de kans dat zich overlast zal voordoen zeer beperkt is. Buiten het feit dat de gemeente er­kent dat zich overlast voor zal doen, kan zij niet menen dat deze overlast wordt beperkt doordat slechts één parkeervergunning wordt verleend per tien fulltime werknemers. Gezien het aantal fulltime werknemers in de Zuidas zal dit leiden tot een onoverzienbare parkeerdruk en ellenlange wachtlijsten. Daarnaast is het zeker niet uit te sluiten dat de werknemers die geen parkeervergunning hebben