naar pag. 10
ook zonder deze vergunning zullen parkeren in de Prinses Irenebuurt, al dan niet op kosten van de werkgever. Te denken valt aan parkeren met behulp van het zogenaamde ParkAdammersysteem. Dit zijn apparaatjes die op het dash­board van een geparkeerde wagen worden gelegd en die door het bedrijf aange­schafte prepaid-parkeerkaarten aftikken. Dit is een goede oplossing om werk­nemers van de ongemakken van het betaald parkeren te verlossen. De ParkA-dammer bevat tegenwoordig zelfs de mogelijkheid om een avondkaart of dag-kaart in te stellen. De avondkaart biedt 20% korting en de dagkaart biedt zelfs 40% korting! Daarnaast is het mogelijk voor werkgevers om voor hun werkne­mers een parkeerkaart voor een maand aan te schaffen. Deze parkeerkaart dient niet te worden verward met de hierboven genoemde parkeervergunning. Werk­gevers kunnen elke maand opnieuw, voor de werknemers die niet in het bezit zijn van een parkeervergunning, parkeerkaarten aanschaffen. Ook het bezoek zal daarnaast op grote schaal tegen betaling in deze buurt parkeren. De zoge­naamde A-norm voor de kantoorbebouwing aan de Zuidas nabij de Prinses Ire­nebuurt is/zal immers worden gehanteerd, namelijk 10 parkeerplaatsen per 100 werknemers. Het hanteren van deze norm leidt ertoe dat de betreffende kan­toorbebouwing over volstrekt onvoldoende eigen parkeeraccommodatie be­schikt, hetgeen een zeer aanzienlijke parkeerdruk op de directe omgeving op­roept. De bevoegde en rechterlijke instanties hebben het hanteren van deze norm uitsluitend aanvaardbaar geacht omdat de garantie bestond dat de daar­door veroorzaakte parkeeroverlast in de Prinses Irenebuurt zoveel als mogelijk zou worden beperkt. Zou deze garantie worden herroepen, dan zou ook een an­dere parkeernorm voor de betreffende kantoorbebouwing moeten worden geïn­troduceerd.
20. Het bovenstaande in acht genomen zou er dus op de tien werknemers één par­keerplaats in de kantoorbebouwing zijn en één parkeervergunning. Uit de be­woordingen van de gemeente leiden eisers af dat zij meent dat de overige acht werknemers met het openbaar vervoer reizen. Eisers vinden dit een mooie ge-