Buurtstencil          november 2002                                                         pag. 3

(vervolg structuurplan)
En we hebben laten weten ons te zullen verzetten tegen hoogbouw aan de kant van de Prinses Irenestraat waar nu (nog) de lage kantoren staan. De gemeente heeft inmiddels een conceptnota van beantwoording uitgebracht, een hoorzitting gehouden en in een eerste ronde de stukken besproken in de commissie van de centrale stad die hierover gaat. Wethouder Stadig heeft daarbij moeten toezeggen met een tweede versie te zullen komen, in het bijzonder omdat zijn ‘eigen’ partij de PvdA wijzigingen heeft voorgesteld ten aanzien van de woningbouwlocaties. Wat er met onze reacties gebeurt is nog niet bekend. Naar verwachting zullen de nieuwe voorstellen in januari door de gemeenteraad worden vastgesteld. Onze verwachting is dat hier een nieuwe ronde van inspraak en commissie behandeling aan vooraf zal gaan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

We houden u op de hoogte. De nota van beantwoording kunt u zien op www.dro.amsterdam.nl/structuurplan.
 
 
 

Zuidplein: fietsloos geweld?

Onlangs heeft ING Vastgoed voor het WTC een bouwaanvraag ingediend. De bedoeling is dat onder het hele Zuidplein een kelder komt voor een fietsenstalling en een dubbeldeks parkeergarage. Ook moet er ondergronds een semi-openbare voetgangersverbinding tussen beide WTC gebouwen komen. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

De fietsenkelder moet ruimte bieden aan minimaal 2500 fietsen. Ter vergelijking: buiten staan er nu circa 1500. Op zich is het toe te juichen dat er een grote fietsenstalling komt, maar voor de sociale veiligheid moeten dan wel extra maatregelen worden genomen. Niet alleen voor wat betreft de bewaking in zo´n grote ondergrondse ruimte. Ook bovengronds want daar komen dan ´s avonds nog minder mensen. En wie de fiets ondergronds brengt of haalt heeft geen ogen en oren op het plein meer. Over de wijze van exploitatie en een eventuele verhouding betaald/gratis, bewaakt/onbewaakt gedeelte is overigens nog niets bekend. Wij hebben eerder geadviseerd alternatieve plaatsen bovengronds te laten bestaan. 
          

                                        naar pag. 4