(vervolg structuurplan)
En we hebben laten weten ons te zullen verzetten
tegen hoogbouw aan de kant van de Prinses Irenestraat waar nu (nog) de
lage kantoren staan. De gemeente heeft inmiddels een conceptnota van beantwoording
uitgebracht, een hoorzitting gehouden en in een eerste ronde de stukken
besproken in de commissie van de centrale stad die hierover gaat. Wethouder
Stadig heeft daarbij moeten toezeggen met een tweede versie te zullen komen,
in het bijzonder omdat zijn ‘eigen’ partij de PvdA wijzigingen heeft voorgesteld
ten aanzien van de woningbouwlocaties. Wat er met onze reacties gebeurt
is nog niet bekend. Naar verwachting zullen de nieuwe voorstellen in januari
door de gemeenteraad worden vastgesteld. Onze verwachting is dat hier een
nieuwe ronde van inspraak en commissie behandeling aan vooraf zal gaan.
|
We houden u op de hoogte. De nota
van beantwoording kunt u zien op www.dro.amsterdam.nl/structuurplan.
Zuidplein: fietsloos geweld?
Onlangs heeft ING Vastgoed voor het WTC een bouwaanvraag
ingediend. De bedoeling is dat onder het hele Zuidplein een kelder komt
voor een fietsenstalling en een dubbeldeks parkeergarage. Ook moet er ondergronds
een semi-openbare voetgangersverbinding tussen beide WTC gebouwen komen.
|
De fietsenkelder moet ruimte bieden
aan minimaal 2500 fietsen. Ter vergelijking: buiten staan er nu circa 1500.
Op zich is het toe te juichen dat er een grote fietsenstalling komt, maar
voor de sociale veiligheid moeten dan wel extra maatregelen worden genomen.
Niet alleen voor wat betreft de bewaking in zo´n grote ondergrondse
ruimte. Ook bovengronds want daar komen dan ´s avonds nog minder
mensen. En wie de fiets ondergronds brengt of haalt heeft geen ogen en
oren op het plein meer. Over de wijze van exploitatie en een eventuele
verhouding betaald/gratis, bewaakt/onbewaakt gedeelte is overigens nog
niets bekend. Wij hebben eerder geadviseerd alternatieve plaatsen bovengronds
te laten bestaan.
naar
pag. 4
|